29.10.2016

Syyslomani Kreetalla

Vietimme perheeni kanssa syysloma viikon Kreetalla, Rethymnonissa. Äiti varasi hotellimme
Booking.com :ista, kuten aina.
Lentomme lähti todella aikaisin aamulla ja saavuimme Chanian lentokentälle päivällä josta sitten ajoimme Rethymnoniin hotelliimme Summer Dreamiin. Meillä oli kaksi eri huoneistoa, joissa toisessa nukkuivat pikkuveljeni ja vanhemmat ja toisessa minä ja pikkusiskoni.

Viikko oli todella lämmin, lukuun ottamatta kahta päivää jolloin oli niin kylmä ja tuuli kovasti, että jouduimme pukeutumaan takkeihin ja pitkiin housuihin! Viimeiset päivät olivat onneksi todella lämpimiä ja loikoilimme altailla ja uimme meressä.

Viikko hujahti todella nopeasti, päivämme menivät suunnilleen niin, että aamulla kävimme katsomassa nähtävyyksiä tai kävelemässä Rethymnoniin tai muuten vain rannalla, jonka jälkeen menimme syömään. Alku viikosta kävimme kahdesti syömässä, aamulla ja illalla, mutta loppu viikosta olimme jatkuvasti ähkyssä ja söimme yleensä lämpimän aterian puolenpäivän jälkeen! Yleensä en ole hirveästi uskaltanut maistella hirveästi eri ruokia, mutta tällä kertaa keksimme tilata ruoat niin, että minä, siskoni ja äitini tilasimme yhdessä n. 3-5 eri ruokalajia ja jaoimme ne, jolloin tuli maisteltua monia eri ruokia. Tässä muutamista eri ruoista kuvat, mm. valkosipulijuustoleivästä tsatsikilla, kiuvetsiä, chef salad ja vasemman alakulman kuvan ruoan nimeä ei muisteta, mutta oli todella hyvää! Maisteltiin myös saganakeja, souvlakia, musakaa ja pita gyrosta.

Kävimme siis aamuisin katsomassa nähtävyyksiä ja yksi niistä oli tämä Arkadin luostari. Tämä on kuulemma yksi suosituimmista Kreetan nähtävyyksistä, mutta onneksi meidän ollessa siellä ei ollut paljon ihmisiä. Luostarilla oli tarina, joka kertoo siitä kun turkkilaiset hyökkäsivät Kreetalle ja ihmisiä pakeni turvaan tähän luostariin. Turkkilaiset kuitenkin piirittivät luostarin pariksi päiväksi. Ruutivarastoon piiloutuneiden kreetalaisten mielestä antautuminen ei ollut vaihtoehto ja he räjäyttivät itsensä hengiltä. Samalla ruutivaraston katto räjähti ilmaan ja ympärillä olevia turkkilaisiakin kuoli.

Kävimme myös Kreetan ainoalla järvellä, jossa sai vuokrata tuollaisia kuvassa näkyviä polkuveneitä n. tunniksi. Ensiksi perheen pienimmät kävivät polkemassa järven ympäri ja sitten minä ja äiti kävimme kokeilemassa polkemista, joka oli yllättävän raskasta! Vesi oli todella lämmintä, harmi vain kun hotelillamme oli niin kylmä enkä sitten viitsinyt ottaa bikineitä mukaan, joten täytyi tyytyä rannassa kahlaamiseen!

Kävimme myös Knossoksen palatsin raunioilla, josta mulla ei ole valitettavasti yhtään parempia kuvia, sillä mun kamerasta loppui akku! Tässä oli ollut hieno palatsi ennen 3000-7000eKr.

Kävelimme myös monena päivänä Rethymnonin keskustaan, jossa kiertelimme ostoskatuja ja taisimme ostaa sieltä mausteita ja saippuaa ja loput ostokset olivat sitten lahjoja ja tuliaisia!

Mahtava viikko takana, matkustitko sinä minnekään syyslomalla?♥

1. Todella kiva postaus! Aivan ihania kuvia, matkakuume kasvaa tätä lukiessa :D

2. Ihania kuvia! Täälläkin matkakuume vaan kasvaa...
    Itse en päässyt syyslomalla matkustelemaan, sillä ei pahemmin mitään lomaa ollut :/

1. Kiitos! Harmi ettet päässyt syyslomalla minnekään:/ Ehkä ensivuonna sitten!:)

3. Vau mitä kuvia! :O Itse en päässyt lähimummolaa kauemmaksi, mutta kyllähän näitä katselemalla tavallaan jo pääsee matkalle :)

sanasokkelossa.blogspot.fi

4. Todella ihania lomakuvia voi vitsi! :-) Mäkin haluan ulkomaille!